Handicapservice

 

Hvis du har behov for handicapservice på din rejse med toget, kan du finde mere information her.

Som person med handicap eller gangbesvær kan du:

  • Få hjælp til at komme på og af toget på visse stationer.
  • Tage din kørestol/mini-crosser med i toget.

Du kan få handicapservice på alle stationer der betjenes af Arrivas tog. Hvis du ønsker at bestille handicapservice til din rejse, skal du bestille det hos DSB, som vil varetage assistancen, selvom du skal rejse med Arriva.

 

Bestil handicapservice

 

Du kan læse mere om handicapservice i folderen her.

 

Sådan bestiller du handicapservice

Du bestiller handicapservice ved enten at udfylde DSBs formular er ved at ringe til DSB Handicapservice på 70 13 14 19.

 

Handicapservice skal bestilles senest 12 timer før den planlagte afgang. Ønsker du alligevel ikke at benytte din bestilte handicapservice, bedes du afbestille den hurtigst muligt.

 

Handicaprabat og ledsagerordning

Hvis du har legitimationskort, kan du desuden:

  • Rejse til halv pris af en alm. voksenbillet.
  • Få din ledsager med til halv pris.

For at få rabat til dig selv og en ledsager, skal du have et gyldigt legitimationskort, som kan fås ved:

 

Som person med handicap kan du få rabat på togbilletten, så du betaler halv pris af en almindelig voksenbillet. Du kan også benytte dig af ledsagerordningen, som giver dig mulighed for at få en ledsager med på rejsen til halv pris.

 

 

Førerhunde og servicehunde

Du kan gratis medbringe din service- eller førerhund i alle Arrivas tog. Hunden skal bære ID-vest eller symbolet ”manden med den hvide stok”.  

 

Hvordan er Arriva tog indrettet?

Alle Arrivas toge (både Lint og Desiro) er indrettet med lavt gulv ved begge døre. For Lint-tog sker på- og afstigning for kørestolsbrugere ved hjælp af en rampe i toget, som betjenes af personale. For Desiro-tog sker på- og afstigning med en lift placeret på de større stationer. På kortet i handicapbrochuren (s. 12), kan du se hvordan mulighederne for assistance er på din station. Er der ikke lift på stationen, du skal rejse fra, og skal rejsen foregå med et Desiro-tog, vil du blive kørt til nærmeste station med lift.

 

Under rejsen skal kørestolens hjul være låst.

 

Du kan gratis medtage gangstativ, rollator eller sammenklappet kørestol som håndbagage.

Perronafstand

Aarhus - Herning - Skjern

 

Man kan scrolle til højre i tabellen

Aarhus - Langaa - Struer

 

Man kan scrolle til højre i tabellen

Thisted - Struer

 

Man kan scrolle til højre i tabellen

Skjern - Esbjerg

 

Man kan scrolle til højre i tabellen

Esbjerg - Niebull

 

Man kan scrolle til højre i tabellen

Struer - Herning - Vejle

 

Man kan scrolle til højre i tabellen

Varde - Nr. Nebel

 

Man kan scrolle til højre i tabellen

Odense - Svendborg

 

Man kan scrolle til højre i tabellen

Ofte stillede spørgsmål om Handicapservice

Hvornår kan jeg senest bestille handicapservice?

Du kan bestille handicapservice senest 12 timer inden din planlagte afgang. Hvis du alligevel ikke får brug for at rejse, bedes du afmelde din bestilling hurtigst muligt.

Hvordan køber jeg billet?

Billet

En almindelig enkeltbillet kan købes i billetautomaten på stationen. Du kan også købe billetter i Rejsebillet App.

Er det ikke en mulighed for dig, har du mulighed for at kontakte kontakte Kundeservice (Bemærk at vi har en svarfrist på 10 hverdage på skriftlige henvendelser, så ring gerne på 70 80 44 44, alle dage mellem kl. 6 – 24.). 

Hvis du er ude af stand til at købe en billet i automaten på stationen, har du derudover mulighed for at købe din billet hos Arrivas medarbejder i toget.

Ledsagerbillet 

Vil du købe en ledsagerbillet, kan den købes i en billetautomat på stationen, hvor du skal købe en børnebillet til dig selv og din ledsager. Det samme gælder for køb af billet i Rejsebillet App. Husk altid at medbringe gyldigt legitimationskort fra én af de tre ovennævnte organisationer.

Du kan også købe en ledsagerbillet ved at kontakte Kundeservice (Bemærk at vi har en svarfrist på 10 hverdage på skriftlige henvendelser, så ring gerne på 70 80 44 44, alle dage mellem kl. 6 – 24.)

Du kan desuden bruge et Rejsekort med kundetypen Handicappet. Her kan du checke dig selv ind og tilføje din ledsager som ”barn.” Husk stadigvæk at medbringe legitimationskort.

 

På hvilke stationer kan jeg få handicapservice?
Du kan få handicapservice på alle stationer hvor Arriva kører tog. Læs mere om de enkelte stationer her.
Kan jeg få hjælp til min bagage?

Handicapservice dækker hjælp til på- og afstigning. Hvis du sidder i kørestol eller bruger mini-crosser o.l. kan du få hjælp til 1 stk. bagage af maks 20 kg.

Må jeg tage min handicapcykel med i toget?

Du kan gratis medbringe en 3-hjulet handicapcykel med eller uden elmotor. Handicapcyklen skal være mærket med handicapsymbol udstedt af Danske Handicaporganisationers Brugerservice. Du skal selv sørge for ind- og udstigning.

Hvis du som person med handicap medbringer en tandemcykel, skal du købe én cykelbillet. Husk at fremvise legitimationsbevis ved kontrol.

Er der et maks mål på hvor stor min kørestol må være?

For at du kan medbringe din kørestol på Arrivas tog, må den ikke overskride målene 140 cm (længde) og 70 cm (bredde), inklusiv eventuelt fastmonteret ekstraudstyr. Den samlede vægt af passager og kørestol skal være under 300 kg.