Kontrolafgift

Fandt du ikke, hvad du søgte?

Ring til kundeservice på 7027 7482 alle dage i tidsrummet 6-24 eller skriv til os her

Ofte stillede spørgsmål

  • Hvornår udstedes der en kontrolafgift?

    Kan du ikke fremvise gyldig billet ved billetkontrol, vil du få udstedt en kontrolafgift.

    Arriva skelner ikke mellem god og ond tro, når vi udsteder kontrolafgifter, og vi tager udelukkende udgangspunkt i, om du har gyldig billet eller ej.

    Taksten for voksne er 750 kr., mens den for børn og hunde er 375 kr. Taktsten for manglende cykelbillet er 100 kr.


  • Kan jeg købe en billet i toget?

    Du kan ikke købe en billet i Arrivas tog og skal derfor sikre dig, at du har en gyldig billet, inden du stiger på toget. Mobilbilletter skal også være modtaget på telefonen inden afgang.
  • Hvornår skal kontrolafgiften betales?

    Kontrolafgiften skal betales senest 14 dage efter udstedelsen. Den kan betales via netbank eller i banken.
  • Skal jeg købe billet til resten af min rejse, efter jeg har fået en kontrolafgift?

    Kontrolafgiften gælder som gyldig billet til den rejse, der er angivet på afgiften. En kontrolafgift udstedt af Arriva, gælder aldrig i et DSB-tog.
  • Jeg vil gerne klage over en kontrolafgift. Hvad gør jeg?

    Du kan klage over kontrolafgiften senest 14 dage efter udstedelsen. Klagen kan indsendes via dette link,  per mail til kontrolafgift.tog@arriva.dk eller per brev til Arriva Tog, Drewsensvej 1, 8600 Silkeborg. 
  • Hvor hurtigt får jeg svar på min klage?

    Du modtager med det samme en bekræftelse på, at vi har modtaget din klage. Derefter vil du få svar indenfor 10 hverdage.
  • Stilles betalingen af min kontrolafgift i bero, mens min klage behandles?

    Har du klaget over en kontrolafgift, stilles betalingen i bero, mens vi behandler klagen. Får du ikke medhold i din klage, skal kontrolafgiften betales senest 14 dage efter, afgørelsen er truffet.
  • Hvornår bliver der opkrævet et rykkergebyr?

    Hvis der må påmindes om betaling, opkræves et påmindelsesgebyr på 100 kr. per påmindelse. Efter to betalingspåmindelser videregives sagen til inddrivelse hos SKAT, som pålægger yderligere gebyr. 
    Hvis der indgås en afdragsordning, opkræver Arriva et gebyr på 40 kr. per afdrag.
  • Jeg har klaget over en kontrolafgift men fik ikke medhold. Hvad gør jeg?

    Er du utilfreds med Arrivas behandling af din klage, kan afgørelsen indbringes for Ankenævnet for Bus, Tog og Metro. Læs om tidligere afgørelser på Ankenævnet for Bus, Tog og Metros hjemmeside.
  • Jeg havde kun sedler til at købe billet i automaten - nu har jeg fået en kontrolafgift. Hvad gør jeg?

    Billetautomaterne tager imod danske mønter, dankort og visse andre kort. Arriva eftergiver ikke kontrolafgifter udstedt til passagerer, der kun var i besiddelse af sedler ved køb i automaten.
  • Billetautomaten virkede ikke, og jeg har fået en kontrolafgift. Hvad gør jeg?

    Virker billetautomaten ikke, skal du som udgangspunkt købe billet på anden vis. Er dette ikke muligt og får du derfor en kontrolafgift, skal du henvende dig skriftligt til Arriva senest 14 dage efter udstedelsen. Vi har derefter mulighed for at undersøge den pågældende billetautomat. Kontakt os her
  • Jeg havde købt en forkert billet og fik en kontrolafgift. Hvad gør jeg?

    Du skal ved køb sikre dig, at det modtagne svarer til det, du ønskede at købe. Kontrolafgifter eftergives som udgangspunkt ikke på baggrund af forkert købt billet.
  • Jeg havde glemt mit pendler/periodekort og har fået en kontrolafgift. Hvad gør jeg?

    Har du fået udstedt en kontrolafgift på baggrund af et glemt pendler/periodekort, kan kontrolafgiften eftergives mod indbetaling af et ekspeditionsgebyr. Det kræver, at du inden 14 dage efter udstedelsen indsender en kopi af kortet, der var gyldigt, da du fik kontrolafgiften samt oplyser kontrolafgiftsnummeret. 

    Indsend her


  • Jeg havde glemt mit Arriva/DSB Ung og rejste på ungbillet, så nu har jeg fået en kontrolafgift. Hvad gør jeg?

    Har du fået udstedt en kontrolafgift på baggrund af et glemt Arriva Ung/DSB Wildcard, kan kontrolafgiften eftergives mod indbetaling af et ekspeditionsgebyr, hvis du inden 14 dage efter udstedelsen indsender en kopi af kortet, der var gyldigt, da du fik kontrolafgiften og en kopi af den gyldige billet samt oplyser kontrolafgiftsnummeret.

    Indsend her


  • Jeg fik ikke stemplet mit klippekort og fik derfor en kontrolafgift. Hvad gør jeg?

    Et klippekort skal være stemplet, inden man stiger ombord på toget. Arriva eftergiver ikke kontrolafgifter, der er udstedt på baggrund af et klippekort, der ikke er stemplet.
  • Kan jeg få rabat på kontrolafgiften som studerende, pensionist eller jobsøgende?

    En kontrolafgift kan ikke nedsættes, fordi du er studerende, pensionist eller jobsøgende.
  • Jeg har glemt at forny mit periodekort, og nu har jeg fået en kontrolafgift. Hvad gør jeg?

    Hvis dit kort er udløbet indenfor de sidste 24 timer (i forbindelse med weekender og helligdage dog den sidste hverdag), før kontrolafgiften blev udstedt, kan kontrolafgiften nedskrives til et ekspeditionsgebyr, såfremt du fornyr kortet med tilbagevirkende kraft fra den dag, kontrolafgiften blev udstedt. Du skal indsende kopi af det fornyede kort samt oplyse kontrolafgiftsnummeret senest 14 dage efter udstedelsen af kontrolafgiften.

    Indsend her


  • Jeg vil gerne afdrage min kontrolafgift. Hvad gør jeg?

    Arriva giver mulighed for at afdrage en kontrolafgift med tre rater af hver 250 kr. (børn 125 kr. per rate) Til hver rate lægges et gebyr på 40 kr. Når afdragsordningen er oprettet, modtager du girokort til indbetaling.  

    Ønsker du en afdragsordning, skal du udfylde denne formular.
×

Brug af cookies på arriva.dk

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse, bl.a. så vi kan huske dine seneste indtastninger. Ved at benytte arriva.dk accepterer du vores brug af cookies.