Arriva Pendlerrejsetidsgaranti

 

Arriva Pendlerrejsetidsgaranti er et tilbud til dig der rejser på:

1. Pendlerkort / Periodekort
2. 
Ungdomskort
3. 
Rejsekort Pendlerkort / Pendlerkombi.

Med pendlerrejsetidsgaranti er det nemt for dig som pendler at søge om kompensation, hvis vi ikke kører som lovet. Pendlerrejsetidsgaranti opgøres, søges og udbetales kvartalsvist. Se ansøgningskalender længere nede på siden. 

Kompensationen udregnes efter den gennemsnitlige punktlighed på din målestrækning.

Retten til kompensation forældes efter 3 år.

Du kan søge kompensation gennem pendlerrejsetidsgaranti, hvis du:

  1. Har et pendlerkort/periodekort/ungdomskort med en periode på mindst 30 dage eller et Rejsekort med pendlerperiode.
  2. Har tilmeldt dig pendlerrejsetidsgaranti i Mit Arriva senest ved kvartalets udgang.
  3. Kan medsende dokumentation for at du havde ét af ovennævnte kort, som var gyldigt i det aktuelle kvartal.

 

Sådan tilmelder du dig Arriva Pendlerrejsetidsgaranti

  1. Ansøgning om Arriva Pendlerrejsetidsgaranti forudsætter, at du er tilmeldt Mit Arriva, som er din bruger-profil hos Arriva. Du kan tilmelde dig Mit Arriva her eller ved at klikke øverst i højre hjørne her på hjemmesiden. 

     

  2. Når du har oprettet en profil på Mit Arriva, skal du tilmelde dig Pendlerrejsetidsgaranti. Det gør du via Mit Arriva-startsiden, hvor du finder valgmuligheden: ”tilmeld eller ret dine valg og oplysninger.” Her skal du nederst på siden sætte flueben ved ”Tilmeld pendlerrejsetidsgaranti.” Se denne Guide til tilmelding for en detaljeret beskrivelse.

 

Du kan se et kort over togstrækningerne her.

 

Sådan søger du om kompensation

  1. Tjek om der udbetales kompensation for din målestrækning i det forgangne kvartal.
  2. Udfyld ansøgningsformularen med personlige oplysninger, pendlerkort-oplysninger samt hvilket kvartal du søger for.
  3. Vedhæft billeder / skærmbilleder af dine pendlerkort for de aktuelle måneder.
  4. Indsend ansøgning elektronisk, via vores kontaktformular eller udfyld denne blanket og indsend pr. post til Arriva Tog A/S, Att. Pendlerrejsetidsgaranti, Drewsensvej 1a, 8600 Silkeborg.
  5. Du vil modtage svar senest 10 hverdage efter vi har modtaget din ansøgning.

 

Ansøgningskalender

Kvartalsopgørelser Kompensation kan søges efter
1. kvartal (januar, februar, marts)     1. april
2. kvartal (april, maj, juni)     1. juli
3. kvartal (juli, august, september)     1. oktober
4. kvartal (oktober, november, december)     1. januar

Ofte stillede spørgsmål om Arriva Pendlerrejsetidsgaranti

Hvad er en målestrækning?

 

En målestrækning er en defineret strækning som Arriva måler antallet af forsinkelser og aflysninger på, i løbet af et kvartal. Når du tilmelder dig pendlerrejsetidsgaranti, vil vi tjekke hvilken målestrækning, der bedst stemmer overens med dit pendlerkorts gyldighed. Hvis der er flere målestrækninger, vælger vi den målestrækning der giver (mest) kompensation. Du vil få kompensation for eventuel forsinkelse på hele målestrækningen, også selvom du kun rejser på en lille del af målestrækningen. Kompensationen beregnes ud fra prisen på dit pendlerkort.

 

Kompensationen vil blive beregnet ud fra følgende målestrækninger:

 

Aarhus - Struer

Aarhus - Herning-Skjern

Skjern - Esbjerg

Esbjerg - Tønder (Niebüll)

Varde - Nr. Nebel

Struer - Thisted

Odense - Svendborg

Struer - Vejle

 

Du kan se et strækningskort her

 

Læs mere om Kundepunktlighed og Togpunktlighed her.

 

Det er kun muligt at være tilmeldt én målestrækning og man kan kun søge kompensation for den målestrækning, man er tilmeldt.

 

Hvis dit pendlerkort gælder til en rejse fra en station på en Arriva målestrækning (f.eks. Silkeborg st. på målestrækningen Aarhus-Skjern) til en station på en DSB-målestrækning (f.eks. Hedensted st. på målestrækningen Aarhus-Fredericia) må du ligeledes vælge, om du ønsker at tilmelde dig med målestrækningen Aarhus-Skjern hos Arriva, eller målestrækningen Aarhus-Fredericia hos DSB.

Hvornår ved jeg om der udbetales kompensation?

 

Arriva Pendlerrejsetidsgaranti opgøres kvartalsvis. I måneden efter et kvartal er overstået, vil vi offentliggøre pendleropgørelserne her på siden. Vi anbefaler at du venter med at søge til kvartalet er opgjort og du kan se om der udbetales kompensation for den målestrækning, du er tilmeldt.

1. kvartal = Januar, februar, marts (offentliggøres i april)
2. kvartal = April, maj, juni (offentliggøres i juli)
3. kvartal = Juli, august, september (offentliggøres i oktober)
4. kvartal = Oktober, november, december (offentliggøres i januar)

 

Du finder opgørelserne her.

Hvordan udregnes kompensationen?

 

Arriva kompenserer med 1 % af prisen på dit pendlerkort for hver 1 % lavere punktlighed end det lovede niveau.

For hver 1 % lavere kundepunktlighed end det lovede niveau, kompenserer Arriva med 1 % af prisen på dit pendlerkort.

Bemærk, at der ydes kompensation i henhold til det antal dage dit pendlerkort var gyldigt i den opgjorte måned. Dit korts fulde pris omregnes derfor til dagsprisen, som ganges med det antal dage du havde gyldigt kort i den aktuelle måned. 

Eksempel:

Hvis et pendlerkort til en pris af 1.800 kr. er gyldigt fra 15. januar 2021 til og med den 28. februar 2021 svarer det til 45 dages gyldighed, og giver en dagspris på kr. 40,00. 

Her vil blive ydet procentvis kompensation jævnfør opgørelserne for 17 dage i januar måned og for 28 dage i februar måned.

 

Arrivas punktlighed:

Alle Arrivas tog er udstyret med passagertællersystemer, og derfor baseres samtlige Arrivas strækninger på kundepunktlighed med nedenstående mål, som er fastsat ud fra en prognose som beregnes af Banedanmark.


Mål for punktlighed:

 

Strækning

                Mål for kundepunktlighed

Aarhus-Struer

89,3 pct.

Aarhus-Herning-Skjern

89,3 pct.

Skjern-Esbjerg

89,3 pct.

Esbjerg-Tønder

89,3 pct.

Varde-Nr. Nebel

97,0 pct.

Struer-Thisted

89,3 pct.

Odense-Svendborg

89,3 pct.

Struer-Vejle

89,3 pct.


Kan man søge pendlerrejsetidsgaranti hos både Arriva og DSB?

Både Arriva og DSB tilbyder kompensation til pendlere i form af pendlerrejsetidsgaranti.

Da pendlerrejsetidsgaranti kompenserer ud fra hele pendlerkortets pris, kan man ikke både få kompensation hos Arriva og DSB. Hvis man pendler på tværs af Arriva- og DSB-strækninger, skal man derfor vælge hvilket selskab, man vil søge kompensation hos.

Kan jeg søge pendlerrejsetidsgaranti ved sporarbejde?

Ja, man kan godt søge pendlerrejsetidsgaranti ved sporarbejde. Hvis der er lavet en særkøreplan ifm. sporarbejdet, beregnes kompensationen ud fra særkøreplanen.

Pendlerrejsetidsgarantien udregnes efter togenes rettidighed. Hvis der er indsat togbusser på dele af en målestrækning, vil kompensationen blive udregnet efter punktligheden for de tog der har kørt, og ikke for togbusserne.

Hvis der hele måneden kun har kørt togbusser på en målestrækning, dækker pendlerrejsetidsgarantien ikke for den specifikke måned. Her henviser vi til at man i stedet søger Arriva Rejsetidsgaranti.

 
Jeg har rejst på Arriva Flex / Pendler20. Dækker pendlerrejsetidsgarantien?
Nej. Man kan kun søge pendlerrejsetidsgaranti, hvis man har rejst på et kort med en gyldighed på mindst 30 dage. Det vil sige at man i stedet skal søge almindelige rejsetidsgaranti, hvis man har rejst på Arriva Flex eller Pendler20.
Hvilken dokumentation skal jeg medsende?

For at behandle din ansøgning, har vi brug for dokumentation for dine gyldige perioder. Denne dokumentation kan fx være:

- Skærmklip af pendlerkort

- Kvitteringsmails

- Rejsekortnummer

Det er vigtigt at pendlerkortets pris, strækning samt gyldighedsdatoer fremgår af den medsendte dokumentation.

 

Bliv opdateret med seneste nyt fra Arriva

Modtag information om produkter, køreplaner, kampagner, spændende konkurrencer og andre nyheder fra Arriva direkte i din indbakke. Du kan altid ændre dine præferencer her.

Tilmeld dig nyhedsbrev

Arriva station stop