Bus forretningsomrde

Om Arriva

Arriva har været en del af den kollektive trafik i Danmark siden 1997, hvor det britiske selskab købte danske Unibus. Siden er flere selskaber og forretningsben kommet til, og Arriva er i dag Danmarks største busoperatør og næststørste togoperatør. Arriva driver desuden havnebusserne i København og lancerede i 2015 et bybilskoncept i København under navnet DriveNow – operated by Arriva. Arriva Danmark er en del af Arriva Gruppen, der består af kollektive transportselskaber i 14 europæiske lande og beskæftiger mere 55.000 medarbejdere på verdensplan.

Om_Arriva_Tog


Arriva gjorde sin entre på det danske togmarked i 2003 efter at have vundet danmarkshistoriens første togudbud: udbuddet af den regionale togtrafik i Midt- og Vestjylland. Arriva genvandt kontrakten i 2009 og står således for togdriften frem til 2020, hvor strækningerne sendes i udbud igen.

Arriva kører tog på strækningerne Aarhus-Skjern, Aarhus-Struer, Struer-Thisted, Struer-Skjern, Esbjerg-Skjern, Esbjerg-Niebüll (i Tyskland) og på Vestbanen mellem Varde og Nr. Nebel.

Arriva Danmark er en del af Arriva Gruppen, der består af kollektive transportselskaber i 14 europæiske lande. Arriva Gruppen er siden 2010 ejet af Deutsche Bahn.

Arriva kører bus i næsten alle egne af landet og beskæftiger omkring 3.500 buschauffører på landsplan. 

Derudover sejler Arriva havnebusserne i Københavns havn, der har været en stor del af det spirende liv på havnefronten, siden de havde deres første sejltur i år 2000. Havnebussernes popularitet er steget år for år og kunne i 2015, udover at fejre 15 års jubilæum, glæde sig over det højeste antal passagerer nogensinde. 

I 2003 gjorde Arriva sin entre på det danske togmarked efter at have vundet danmarkshistoriens første togudbud – udbuddet af den regionale togdrift i Midt- og Vestjylland. Arriva genvandt kontrakten i 2009 og fik forlænget kontrakten i 2015 og står således for togdriften frem til 2020. 

I 2015 var Arriva endnu engang med til at skabe Danmarkshistorie, da det første bybilskoncept i Danmark blev lanceret under navnet ”DriveNow – Operated by Arriva”. Arriva satte i efteråret 2015 400 elektriske bybiler på gaden i København som en del af den kollektive trafik i hovedstadsområdet. Bybilerne er blandt andet integreret med Rejsekortet og Rejseplanen og indgår således som en del af rejsen med den kollektive trafik i København. 

konomi_elev

Arriva Gruppen 

Arrivas historie kan føres helt tilbage til 1938, hvor familien Cowie åbnede en motorcykelforretning i Sunderland i Nordengland. Forretningen voksede støt, og i 1960 begyndte familien at opkøbe bilforhandlere i området. I 1965 blev selskabet børsnoteret under navnet Cowie Group Plc.


Cowie Group slog sig i 1980 på bustransport med opkøbet af busselskabet Grey Green i London. 1994 til 1996 opkøbte Cowie Group selskaberne Leaside, London South og British Bus Group og fastslog dermed sin position som en betydelig spiller i den kollektive trafik i England.

I 1997 – forud for internationaliseringen af virksomheden – blev navnet ændret til Arriva, og logoet med de to hjul i bevægelse blev skabt. Det var også i 1997, at Arriva med købet af Unibus i Danmark begyndte sin ekspansion i Europa.

Siden 1998 har Arriva opkøbt busselskaber i flere lande og har vundet nye kontrakter inden for både bus- og togdrift. Arriva kører i dag bus i Danmark, Holland, Italien, Kroatien, Polen, Portugal, Serbien, Slovakiet, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjekkiet og Ungarn. Arriva kører tog i Danmark, Holland, Polen, Portugal, Storbritannien, Sverige og Tjekkiet.

Arriva Gruppen blev i 2010 købt af Deutsche Bahn.

×

Brug af cookies på arriva.dk

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse, bl.a. så vi kan huske dine seneste indtastninger. Ved at benytte arriva.dk accepterer du vores brug af cookies.