Togtrafik i Midt-og Vestjylland

Arriva genvinder togtrafikken i Midt- og Vestjylland

Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har i dag besluttet at tildele Arriva togtrafikken i Midt- og Vestjylland, hvormed Arriva vinder kontrakten for tredje gang i træk. Arriva får tilføjet to nye strækninger til den eksisterende togtrafik og øger køreplanskilometerne med ca. en tredjedel.

Arriva skal fortsat køre tog i Midt- og Vestjylland

Arriva skal fortsat køre de midt- og vestjyske togstrækninger. Det har Transport-, Bygnings- og Boligministeriet besluttet i dag. Dermed tildeles Arriva kontrakten på togtrafikken i Midt- og Vestjylland for tredje gang. Da strækningerne blev konkurrenceudsat i 2001, var det Danmarkshistoriens første togudbud, som Arriva vandt. Og efter at have genvundet kontrakten i 2008, kan Arriva nu se frem til en tredje periode.

Den nye kontrakt har driftsstart i december 2020 og løber frem til 2028 med mulighed for to års forlængelse. Og adm. direktør i Arriva Danmark, Nikolaj Wendelboe, er stolt over nyheden:  

”Tak til ministeriet for endnu engang at tildele Arriva den udbudte togtrafik. Det er vi meget glade og stolte over. Vi har serviceret passagererne i det midt- og vestjyske i 15 år, og vi ser rigtig meget frem til fortsat at levere høj kvalitet og rettidig togdrift de næste otte år.”

Den nye kontrakt forventes underskrevet den 18. december 2018 efter en obligatorisk stand still-periode.

Arriva får to nye strækninger

Arriva har i den nye kontrakt fået tilføjet strækningerne Odense-Svendborg og Vejle-Struer, der i dag drives af DSB. Vejle-Struer-strækningen vil dog stadig have otte afgange dagligt til København, som køres af DSB. Til gengæld overtages Holstebro-Skjern-strækningen af Midtjyske Jernbaner i Region Midtjylland. Samlet set betyder det, at Arriva øger køreplanskilometerne med ca. en tredjedel, når der er driftsstart på den nye kontrakt i december 2020.  

Når driften af den nye kontrakt træder i kraft i december 2020, vil Arriva fortsat køre med de velkendte blå Lint-tog. Til at servicere de nye strækninger vil Arriva derudover overtage 20 Desiro-tog fra staten og DSB.  

Frem mod december 2020 vil driften fortsætte som nu på Arrivas strækninger. 

Arriva ser frem til at servicere nye og eksisterende passagerer

Vi planlægger selvfølgelig fortsat at levere den samme høje kvalitet, service og punktlighed til vores passagerer – nye såvel som eksisterende – som vi har gjort de sidste godt 15 år. Og vi glæder os!

”I hele 2018 har Arriva kørt med en operatør-punktlighed på 99,2 %, og lige nu har vi en højere kundetilfredshed end nogensinde før. Blandt andet vandt vi for nylig Passagerpulsens pris for bedste telefoniske kundeservice. Det er selvfølgelig vores klare ambition at levere lige så godt på disse resultater – og gerne endnu bedre – i fremtiden,” siger Nikolaj Wendelboe, adm. direktør i Arriva Danmark.

 

×

Brug af cookies på arriva.dk

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse, bl.a. så vi kan huske dine seneste indtastninger. Ved at benytte arriva.dk accepterer du vores brug af cookies.