Arriva vinder udbud med eldrevne havnebusser i Koebenhavn

Hattrick til Arriva

De populære, gule havnebusser kan i fremtiden lægge fra kaj i en helt grøn og miljøvenlig udgave. Det er resultatet af det netop afgjorte udbud om driften af havnebusser i Københavns Havn, som Arriva har vundet for tredje gang.

Arriva vinder udbud for tredje gang

Arriva kan med stolthed fortælle, at vi har vundet udbuddet af drift af havnebusserne for tredje gang. Kontrakten løber i 10 år fra 2020 med mulighed for forlængelse i to år. Arriva har dermed haft driften af havnebusserne siden år 2000 og kommer således til at sejle havnebusserne i sammenlagt 30 år. 

Arriva vil gå forrest på den grønne omstilling

Som del af den nye kontrakt vil der fra januar 2020 komme fem nye havnebusser, der alle sejler på el. Dermed kan københavnerne se frem til nye miljøvenlige havnebusser, som sejler CO2-neutralt og ikke udleder NOx og partikler fra motorerne. 

”I Arriva har vi en stærk ambition om at gå forrest på den grønne omstilling og være med til at bidrage positivt til fremtidens kollektive trafik – både til lands, men så sandelig også til vands. At vi nu kan fortsætte med at sejle havnebusserne i Københavns Havn, og tilmed på el, kommer til at bidrage markant til både Arrivas og Københavns vision om et bedre miljø uden støj og forurening i havnen. Så vi er rigtig glade og stolte over at være med til denne udvikling, og vi glæder os til fortsat at byde de mange tusinde passagerer velkommen i vores populære havnebusser”, siger Jens Boe Jacobsen, Business Development Direktør i Arriva.

Københavns overborgmester ser frem til de CO2-neutrale havnebusser

Med de nye el-drevne havnebusser vil det samlede udslip fra alle busserne i den kollektive transport i Københavns Kommune falde med 2,5 procent for CO2, 10 procent for NOx og hele 66 procent for partikler, hvilket Københavns overborgmester Frank Jensen (S) er tilfreds med: 

”Københavnerne skal kunne trække vejret frit. Derfor er ren luft en mærkesag for mig. De nye eldrevne havnebusser er afgørende for vores mål om at reducere luftforureningen i København. Jeg glæder mig til, at vi i 2020 kan søsætte de fem nye grønne havnebusser”, siger overborgmester Frank Jensen (S), der sammen med den øvrige Borgerrepræsentation i København i budget 2018 besluttede, at alle havnebusser fra 2020 skal have en markant grønnere miljøprofil.

Mere plads til passagerne og mindre støj

Havnebusserne transporterer årligt 425.000 årlige passagerer og sejler 15.000 sejlplanstimer om året. De mange passagerer kan se frem til mere plads, for de nye både har nemlig plads til 80 passagerer, hvor der i dag er plads til mellem 60 og 80 passagerer. Alle de nye havnebusser får store vinduespartier, som skaber lys og luft og dermed en mere behagelig rejseoplevelse. Og endelig bliver der plads til otte cykler og fire barnevogne eller kørestole. 

Passagerne kan desuden se frem til mindre støj, når de sejler med havnebusserne. For de nye grønnere havnebusser støjer nemlig væsentligt mindre både inden i havnebusserne og udenfor. 

Oftere afgange

Ud over nye både, kommer havnebusserne til at sejle hvert 30. minut både sommer og vinter. Og ved forestillinger på Operaens Store Scene efter kl. 19.00 vil havnebussen sejle pendulsejlads mellem Nyhavn og Operaen efter forestillinger, så længe der er operagæster ved stoppestedet. 

Havnebusserne 991 og 992 sejler fra Refshaleøen over Nordre Toldbod - Holmen Nord – Operaen – Nyhavn – Knippelsbro - Det Kongelige Bibliotek – Bryggebroen og ender ved Teglholmen i Sydhavnen.

Fakta om de nye havnebusser

  • Havnebusserne er 100 procent eldrevne, og den primære opladning sker ved endestationerne i Teglholmen og Refshaleøen i løbet af dagen.
  • De nye havnebusser bliver 23,3 meter lange, 5,6 meter brede og 4,4 meter høje (over vandlinjen), og vil have en servicehastighed på 6 knob (ca. 11 km/timen).
 
×

Brug af cookies på arriva.dk

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse, bl.a. så vi kan huske dine seneste indtastninger. Ved at benytte arriva.dk accepterer du vores brug af cookies.