Arriva sætter endnu en togtype på Svendborgbanen

Endnu en togtype på Svendborgbanen

Siden Arriva overtog betjeningen af Svendborgbanen i 2020, har man arbejdet med forskellige initiativer, som alle har til formål at skabe en mere stabil drift. Og fra uge 14 går et nyt initiativ i gang.

Efter et års forberedelse og uddannelse af lokomotivførerne er Arriva fra april måned klar til at lade endnu en togtype (Lint) køre på Svendborgbanen.

”Vi glæder os enormt meget til, at de fynske passagerer nu også kan køre med vores Lint-tog. Vores forventning er, at dette initiativ over tid vil skabe en bedre punktlighed, da Lint-togene erfaringsmæssigt kører længere mellem fejl og har et andet bremsesystem end Desiro-togene. Derudover vil vi med Lint-tog på Fyn opnå en større fleksibilitet i driften, hvilket også vil komme passagererne til gavn,” siger Therese Christensen, der er kommerciel chef i Arriva.

I øjeblikket er det de såkaldte Desiro-tog, der kører på Svendborgbanen, mens Arrivas Lint-tog bruges på de jyske strækninger.

”Det, at kunne bruge hele vores togflåde på Fyn, vil give os nye muligheder, vi ikke har haft tidligere. Vi glæder os til at byde folk ombord,” uddyber hun.

Svendborgbanen er en udfordrende bane. Det skyldes, at det er en enkeltsporet strækning, hvor man – i hvert fald for den øverste del (fra Odense til Ringe) – kører tre tog i timen i begge retninger. Det er rigtig meget trafik på en enkeltsporet bane.

”Derfor er vi afhængige af, at togene krydser hinanden med høj præcision de få steder, hvor det kan lade sig gøre i fht. køreplanen og infrastrukturen. Derudover har vi kunnet konstatere at Desiro-togene, som har kørt på strækningen siden kontraktstart, ikke har performet optimalt,” forklarer Therese Christensen.

For at muliggøre dette initiativ har de fynske lokomotivførere skullet igennem et efteruddannelsesforløb for at få lov til at køre med Lint-tog på strækningen.

”Det har været en stor opgave at få uddannet alle lokomotivførerne i Odense. Alle lokomotivførere har gået til opgaven med stort engagement og har været meget fleksible i forhold til uddannelsens forløb. Nu er de alle uddannede og de glæder sig til at modtage vores passagerer i Lint-togene,” fortæller Michael Lincoln Madsen, der er driftschef i Arriva.

Ud over at Lint-togene ser anderledes ud og er indrettet på en lidt anden måde, så skal passagererne også vænne sig til, at der ikke længere er skydetrin ved ombordstigning. I den forbindelse opfordrer Arriva til, at man er særligt opmærksom, når man stiger af og på toget.

 

For yderligere information kontakt:

 

Mikkel Juul

mikkel.juul@arriva.dk

+45 2682 1289